Digital svindel i stigning
Ring altid, før du overfører penge!
Af LBR
Voldsom stigning i antallet af anmeldelser
Politiet ser en massiv stigning i antallet af tilfælde, hvor svindlere udgiver sig for at være en nær relation og beder om penge. I en ny kampagne advarer politiet derfor sammen med Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab imod uopfordrede henvendelser om at overføre penge.
”Hej far! Jeg har ødelagt min telefon. Det her er mit nye nr.”
Har du fået sådan en besked? Måske med ”mor” eller ”mutti” indsat i stedet? Så er du langt fra den eneste.
Politiet ser en voldsom stigning i antallet af anmeldelser, hvor svindlere udgiver sig for at være nogen, du kender, for at få dig til at overføre penge. De udnytter, at vi gerne vil hjælpe vores børn eller venner, når de er i problemer. Typisk foregår svindlen ved, at du får en sms om, at din ”datter” eller ”søn” har mistet deres telefon, mangler penge til en akut regning eller på anden vis er i knibe. Svindlerne kan også udgive sig for at være en ven eller bekendt.
Beskederne kan både komme på sms eller over sociale medier fra din vens eller familiemedlems normale konto, fx Messenger på Facebook, fordi svindlere har fået adgang til deres konto.
To gode råd:
1. Ring, før du overfører penge
Ring eller mød personen fysisk for at få bekræftet deres historie - lige meget hvor akut situationen lader til at være.
Hvis de påstår, at deres mobil ikke virker eller er ødelagt, så bed dem låne en telefon og ringe dig op.
2. Stil et kontrolspørgsmål
Stil et kontrolspørgsmål, som kun den rigtige person kan svare på. Sørg for, at svaret ikke er let tilgængeligt online.
Hvis de svarer vagt eller forkert, er der formentligt en svindler på spil.
Har du været udsat for svindel?
Ring til Cyberhotline for digital svindel på 33 37 00 37, hvis du allerede har overført penge, eller du er i tvivl om, hvordan du beskytter dig bedst. Husk også at anmelde svindlen til politiet - dette kan hotlinen også hjælpe dig med.

